biskupa kopa szlaki

Jako najwyższe wzniesienie Gór Opawskich, Biskupia Kopa jest bardzo popularnym celem wielu weekendowych wycieczek turystycznych. Na jej atrakcyjność wpływa łatwa dostępność, szlaki o niewielkim stopniu trudności, położone pod szczytem schronisko turystyczne oraz górująca ze szczytu Biskupiej Kopy i widoczna z kilkudziesięciu kilometrów wieża widokowa. Dodatkowym walorem okolicy jest duża ilość gospodarstw rybackich, w których można zjeść świeżego, hodowlanego pstrąga.

Zbocza Biskupiej Kopy, sąsiadującej Szyndzielowej Kopy oraz Cicha Dolina są mekką opolskich biegaczy, turystów pieszych, rowerzystów i spacerowiczów z psami.  Dotarcie na szczyt Biskupiej Kopy możliwe jest za pomocą kilku wariantów ze strony polskiej jak i czeskiej. Najchętniej używane są szlaki z Pokrzywnej przez Cichą Dolinę i z Jarnołtówka. Bardzo szybko i łatwo można się dostać na szczyt od strony czeskiej. Mniej odwiedzane trasy, lecz nie mniej urokliwe, prowadzą drogami pożarowymi od strony wschodniej. W dalszej części artykułu załączono mapy obrazujące położenie szlaków względem szczytu. Podstawowe szlaki obejmują:

niebieski - z Jarnołtówka w pobliżu Piekiełka i dalej żółty szlak

czerwony - z Jarnołtówka - najbardziej popularny, fragment Głównego Szlaku Sudeckiego

niebieski - z Cichej Doliny w Pokrzywnej, przez Piekiełko i dalej szlak żółty

czerwony - spod hotelu Gorzelanny w Pokrzywnej przez Srebrny Szczyt

żółty - spod hotelu Gorzelanny w Pokrzywnej z ominięciem Srebrnego Szczytu

zielony - z centrum miejscowości Zlate Hory

niebieski - z okolic boiska w miejscowości Zlate Hory

zielony - z parkingu Petrovy Boudy - najbardziej popularny ze strony czeskiej

żółty + niebieski - z parkingu Petrovy Boudy przez źródełko

Szlak na Biskupią Kopę z Cichej Doliny

U wlotu do Cichej Doliny znajduje się spory parking. Jednak podczas pogodnych dni oraz weekendów ciężko jest porzucić tam samochód. Zdecydowanie łatwiej zaparkować w okolicy stawu. Zasadniczo szlak wiedzie z parkingu wzdłuż strumienia. Z dna doliny możemy wybrać jeden z kilku wariantów prowadzących w kierunku szczytu Biskupiej Kopy. Na samym początku szlaku znajduje sie obszerna polana, na której znajdują się miejsca do biesiadowania oraz polowa kaplica. Z polany na szlak prowadzi mostek, za którym skręcamy w prawo.

Pokrzywna kaplica cicha dolina

Alternatywnie, na wysokości polany, idąc w lewo pod górę, znajdziemy też szlak (niebieski) prowadzący powyżej domostw i położonego dalej kampingu, w kierunku stawów hodowlanych. My jednak idziemy w prawo. Po kilkuset metrach mamy do wyboru podążać dalej wzdłuż strumienia lub skręcić w prawo. Fragmenty ze strumieniem badzo cieszą naszego psa, który uwielbia kąpiele.

Przecinamy strumień w prawo, przez mostek, w kierunku Gwarkowej Perci stanowiącej obszerny wyłom skał łupkowych. Pokonujemy perć za pomocą kilku stopni skalnych oraz drabiny. Około 200 m za górną częścią Gwarkowej Perci, szlak niebieski odbija w lewo w kierunku piekiełka. Porzucamy niebieskie znaki i idziemy prosto. Następna przecznica przywita nas żółtymi znakami. Skręcamy w lewo, w żółty szlak, który prowadzi w kierunku schroniska pod Biskupią Kopą.

pokrzywna biskupia kopa gwarkowa perć

Pokonanie rejonu Gwarkowej Perci nie jest trudne. Miejsca potencjalnie niebezpieczne są wyposażone w poręcze. Bywa tu jednak ślisko po deszczu oraz zimą. Przechodziliśmy tą drogą kilka razy z psem i przy odrobinie wspinaczki bocznymi ścieżkami, pies jest w stanie pokonać trasę o własnych siłach. Wiadomo, że na plecach po drabinie zwierza się nie wniesie.

gwarkowa perć biskupia

Uważamy na znaki, bowiem szlak miejscami prowadzi drogą a innym razem mija główne trakty wąską ścieżką. Z drugiej strony, trudno się tu zgubić, ponieważ wszystkie drogi do góry prowadzą na Biskupią Kopę a wszystkie na dół, do Pokrzywnej lub Jarnołtówka. Po drodze do schroniska mijamy jeszcze dwa punkty gdzie można odpocząć.

Biskupia kopa szlak z pokrzywnej

żółty szlak biskupia kopa

W wyższych partiach uderza widok wykarczowanych wzgórz. Ogromne połacie lasu wycięto aby zahamować rozprzestrzenianie się groźnych szkodników atakujących drzewa.

zbocza biskupiej kopy

Miejscami widać też ślady operowania wcześniejszych wiatrów.

wiatrołomy biskupia kopa

schronisko biskupia kopa

Przed wejściem do schroniska znajduje sie kilka stolików. Tu znajdujemy sobie miejsca. Zasadniczo do schroniska nie wchodzi się ze zwierzakami. Choć kiedyś, podczas złej pogody, dostaliśmy błogosławieństwo od właścicieli aby się schronić wewnątrz. Midas ułożył sie pod stolikiem i czekał na michę. Uczyniliśmy stosowne zamowienie i zbiorowo przystapilismy do spożywania drugiego śniadania.

midas w schronisku pod biskupią

Nad naszymi głowami, na tarasie jakiś szczeniak próbuje zwrócić na siebie uwagę, robiąc sporą ilość hałasu. Przypomina trochę naszego zwierza, gdy był młodszy.

szczeniak w schronisku pod biskupią

Dalej idziemy żółtym szlakiem w kierunku Mokrej Przełęczy. Droga chętnie wykorystywana jest przez licznie odwiedzających schronisko rowerzystów.

rowery biskupia kopa

mokra przełęcz widok na kopę biskupią

Za Mokrą Przełęczą schodzimy na 20 min z żółtego szlaku na czerwony aby przejść przez Zamkową Górę. Przy zejściu z Szyndzielowej Kopy, Midas zyskał nowych przyjaciół.

podest widokowy na biskupią kopę

Po powrocie na żółty szlak, utwardzona droga rowerowa prowadziła nas aż do połączenia ze szlakiem niebieskim w Pokrzywnej. Skąd dzieli nas około 500 m od znajdująego sie po lewej stronie parkingu. Wszytkiego wyszło 11 km.

mapa pokrzywna biskupia kopa

Żółty szlak ze strony czeskiej

Biskupia Kopa od strony czeskiej może być zdobywana trzema głównymi wariantami szlaków turystycznych. Dwa szlaki w kierunku Biskupiej Kopy prowadzą bezpośrednio z miejscowości Zlate Hory. Szlak niebieski rozpoczyna się u wlotu do miejscowości, przy ścieżce rowerowej do Jarnołtówka, przechodzącej obok zapory. Szlak prowadzi obok ruin zamku Leuchtenstein i wychodzi tóż powyżej schroniska pos Biskupią Kopą. W ścisłym centrum, na wysokości muzeum miejskiego, znajdziemy szlak zielony. Prowadzi on na Biskupią Kopę przy Kaplicy św Rocha i wychodzi u stóp wieży na szczycie Biskupiej Kopy. Dwa pozostałe szlaki rozpoczynają się od parkingu Petrovy Boudy. Najczęściej wybieranym przez turystów i jednocześnie najkrótszym jest szlak zielony. Warto jednak skorzystać z mniej popularnego szlaku, oznaczonego kolorem żółtym. Opcja ta jest o tyle ciekawa, że oferuje możliwość zwiedzenia dodatkowych i rzadko odwiedzanych przez turystów atrakcji.

petrovy boudy biskupia kopa

Samochód zostawiamy na parkingu oznaczonym na mapie jako "Petrovy Boudy". Przy samym parkingu znajduje się obszerne i wygodne turystyczne stanowisko biesiadne z ławami i stołami dla kilkunastu osób. Szlak żółty znajduje się na prawo od parkingu, idąc wzdłuż ściany lasu. Widać wyraźnie, że szlak jest mało uczęszczany i ledwo widoczny z punktu startowego.

biskupia kopa szlak żółty

Jesienią, pierwsze metry szlaku są dość mocno porośnięte wysoką trawą, jednak kawałek dalej ścieżka staje się szeroka i czysta. Trasa biegnie lasem, wokół głównego masywu Biskupiej Kopy. Podłoże pokryte jest mocno igliwiem zrzuconym przez drzewa podczas wyjątkowo gorącego lata. Początkowy odcinek wydaje się nawet prowadzić w dół, by później wyrównać poziom lekkim wzniesieniem. Tu i ówdzie po obu stronach pojawiają się pojedyńcze kamienie wystające ze ściółki. Las w tym rejonie pozbawiony jest krzaków, dzięki czemu sprawia wrażenie niezwykle czystego.

Podążamy za żółtymi znakami szlaku. Po kilkuset metrach dochodzimy do obszernej prostokątnej polany, której krawędź obudowana jest swego rodzaju murem z kamieni. Obecnie konstrukcja jest mocno uszkodzona i ciężko wywnioskować jaką niegdyś pełniła funkcję. Sama polana porośnięta jest wyskoką trawą. Znaki szlaku prowadzą wzdłuż ściany lasu prosto i w lewo. Przez środek polany prowadzi ścieżka na przełaj. Po drugiej stronie, na krawędzi lasu znajduje się zadaszone źródło. Obecność wody może sugerować, że polana wykorzystywana była do celów biwakowych.

żródło św Rocha - biskupia kopa

Dalej trasa prowadzi pośród drzew, nieco w górę. Chwilę później wychodzimy na źródło św Rocha, gdzie znajdziemy zbudowany z kamienia ołtarzyk oraz dobrze wyposażony schron turystyczny z murowanymi ścianami, ławami i zapasem drewna opałowego, gdzie można pozwolić sobie na chwilę zadumy w towarzystwie przyrody.

kapliczka biskupia kopa szlaki

Dalej trawersując zbocze przekraczamy kolejny kamienny murek i chwilę później docieramy do leśnej drogi. Z tego miejsca na prawo rozpościera sie piękny widok na panoramę okolicznych, czeskich wzgórz. Podążamy za drogą, zgodnie z żółtymi znakami, w lewo. Od tego momentu zaczynamy piąć się pod górę powoli zdobywając wysokość. Maszerujemy do skrzyżowania ze szlakiem niebieskim (Hahnelovo rozcesti), gdzie skręcamy w lewo. Alternatywą w tym miejscu jest nieosnaczona, leśna droga prosto, która doprowadzi nas do przełęczy, gdzie spotkamy czerwony szlak turystyczny z Głuchołaz do Prudnika. Stamtąd można udać się w lewo na szczyt bądź w dół, szlakiem żółtym w kierunku schroniska pod Biskupią Kopą.

szlak niebieski biskupia kopa

Maszerujemy za niebieskimi szlakami podziwiając soczyste kolory zieleni. Najbliższe kilkaset metrów pnie się lekko pod górę. Pokonujemy wzniesienie zbliżając się powoli do szlaku zielonego, prowadzącego na Kopę bezpośrednio z parkingu. Szlaki łączą się w pobliżu wysokiego stalowego krzyża z kamienną podstawą. Jest to miejsce poświęcone czci Jana Pawła II

biskupia kopa - krzyż na szlaku od strony czeskiej

Skecamy w prawo i kontynuujemy marsz szlakiem zielonym. Stąd na szczyt już tylko dosłownie kilka kroków. Po 5 minutach wyłania się wieża, to znak że przed nami znajduje się Biskupia Kopa, a właściwie jej szczyt. U podnóża wieży czekają na nas ławki. Chętni mogą za opłatą wdrapać się na taras widokowy. U góry czasem wieje ale widoki, jakie oferuje Biskupia Kopa są przepiękne. Do parkingu warto wracać szlakiem zielonym.

Biskupia Kopa - mapa szlaków ze strony polskiej

Mapa biskupia kopa

Biskupia Kopa - schronisko turystyczne

Po stronie polskiej, najpopularniejsze szlaki w Górach Opawskich w kierunku Biskupiej Kopy to szlak żółty z Pokrzywnej (nieco dłuższy) oraz szlak czerwony z Jarnołtówka. Oba warianty mogą prowadzić w pobliżu wyrobiska skalnego zwanego Piekiełkiem, do którego warto zajrzeć. Zasadniczym celem większości turystów jest znajdujące się u podnóża Biskupiej Kopy schronisko turystyczne

Schronisko PTTK "Pod Biskupią Kopą" położone jest na wysokości 850 metrów n.p.m., w pobliżu szczytu Biskupiej Kopy na terenie Parku Krajobrazowego Gór Opawskich. Dogodne położenie schroniska na skrzyżowaniu licznych szlaków turystycznych Gór Opawskich daje szerokie możliwości uprawiania turystyki pieszej, rowerowej oraz narciarskiej.

Mapa biskupia kopa

Wcześniej, od końca XIX wieku niedaleko szczytu działało już schronisko "Rudolfsheim". Projektantem i wykonawcą nowego obiektu został Georg Döring, budowniczy miejski z Prudnika i członek Śląskiego Sudeckiego Towarzystwa Górskiego. Oficjalne otwarcie nastąpiło w lipcu 1924 r. Obiekt składał się z baraku z dobudowaną werandą. w środku znajdowała się jadalnia i pomieszczenie gospodarcze a na poddaszu sypialnia dla 30 osób. Przez cały okres niemiecki gospodarzył w nim Hans Mattner junior z Jarnołtówka, zwany Koppa Hansem. Po 1945 r. schronisko otrzymało nazwę "Pod Biskupią Kopą", a w 1964 r. imię Bohdana Małachowskiego, krakowskiego działacza turystycznego.

Dogodne dojście do schroniska wiedzie szlakami z Jarnołtówka oraz z Doliny Bystrego Potoku w Pokrzywnej. Najłatwiejsza trasa wiedzie szlakiem zielonym od storny czeskiej bezpośrednio pod wieżę widokową na szczycie Biskupiej Kopy. Schronisko znajduje się kilkaset metrów poniżej wieży. Szlak zielony ze strony czeskiej prowadzi na szczyt Biskupiej Kopy najkrótszą drogą z parkingu. Po drodze mijamy wiatę turystyczną oraz pomnik ze stalowym krzyżem.

Biskupia Kopa - mapa szlaków ze strony czeskiej

biskupia kopa mapa

Biskupia Kopa - dojazd

Aby dostać się na południową, czeską stronę Biskupiej Kopy, przekraczamy granicę w Konradowie. Jedziemy prosto przez centrum miejscowości Zlate Hory. Tu musimy zdecydować, czy chcemy skorzystać ze szlaków (niebieski i zielony) starujących z centrum Zlatych Hor, czy podjechać wyżej samochodem. Jeśli wyżej to, po dojechaniu do głównej drogi wiodącej z Jesenika do Vrbna pod Pradadem, podążamy prosto w kierunku na Vrbno. Około 500 metrów dalej odnajdujemy brązowy drogowskaz z romantycznym napisem "Biskupska Kupa", kierujący w wąską i mało widoczną ale asfaltową drogę w lewo. Skręcamy. Droga za pomocą serpentyn prowadzi mocno w górę. Dojazd do znajdującego się po lewej stronie parkingu "Petrovy Boudy" wymaga pokonania dystansu około 3 km. W sumie jest to około 7 km od granicy. Po stronie polskiej szlaki rozpoczynają się w miejscowościacj Pokrzywna oraz Jarnołtówek, dokąd można dojechać ze strony Prudnika lub Głuchołaz.